Het coronavirus

Op deze pagina vertellen we u meer over het coronavirus. Het coronavirus is veel in het nieuws en heeft invloed op het leven van ons allemaal. Niemand weet precies hoe lang en hoeveel invloed corona op ons leven blijft houden. U heeft vast ook gemerkt dat er door het coronavirus veel dingen veranderd zijn. De veranderingen en ontwikkelingen volgen elkaar snel op. We snappen dat dit veel vragen bij u oproept. We hebben daarom een lijst met vragen en antwoorden voor u samengesteld. Deze informatie wordt regelmatig bijgewerkt.

Staat uw vraag er niet tussen? Of is er iets niet helemaal duidelijk? Neem dan contact met ons op.
Telefoonnummer pgb: 088 222 49 49 (ma t/m vr van 10.30 t/m 15.30 uur)
Telefoonnummer Zorgadvies:088 222 42 42 (ma t/m vr van 8.30 t/m 17.00 uur)
Of stel uw vraag online via ons contactformulier.
Meer weten over het coronavirus? Ga voor begrijpelijke uitleg naar Steffie. Steffie legt corona eenvoudig uit en vertelt wat je wel en wat je niet moet doen.
Laatst bijgewerkt op 14 december 2021.
Actuele informatie
Voor actuele informatie en antwoorden op de meeste vragen over het coronavirus (COVID-19) kunt u het beste op de website van de Rijksoverheid en het RIVM kijken.
Algemene vragen
1. Biedt mijn zorgverzekering dekking tegen het coronavirus?
2. Ik heb een indicatie nodig voor de Wlz. Kan dit nog wel?
3. Welke maatregelen gelden er bij mijn zorgaanbieder?
4. Geldt er een bezoekregeling in het verpleeghuis?
5. Kan ik op bezoek bij mijn familielid of kennis in de gehandicaptenzorg?
Algemene vragen over het persoonsgebonden budget (pgb)
1. Gaat mijn afspraak met Menzis Zorgkantoor door?
2. Ik heb persoonlijke beschermingsmiddelen nodig. Hoe kom ik hier aan?
3. Mag mijn zorgverlener meer dan 40 uur werken om een andere zorgverlener te vervangen?
4. Mijn zorgverlener is ziek, ik heb wel zorg nodig. Wat kan ik doen?
5. Mijn zorgverlener wil niet komen. Wat nu?
Wanneer krijgt mijn pgb-zorgverlener een boostervaccin? En hoe worden ze opgeroepen?
Pgb vragen over de toeslag Extra Kosten vanwege het coronavirus en de niet-geleverde zorgregeling
1. Wat houdt de regeling Extra Kosten Corona in?
2. Hoe houd ik niet geleverde zorg bij?
3. Mag ik mijn zorgverlener doorbetalen, ook voor niet geleverde zorg?
4. Mag het meerzorg budget ook gebruikt worden om andere zorgverleners in te zetten?
5. Heeft afwijkend betalingsgedrag effect op de toewijzing EKT/Meerzorg voor volgend jaar?
6. Mijn zorgverlener heeft een arbeidsovereenkomst voor (maximaal) 3 dagen per week, en is inmiddels langer dan 6 weken ziek thuis vanwege corona. Hij/zij krijgt dus geen geld meer van de SVB. Wat nu?
7. Ik ben een zorgaanbieder en stuur facturen en/of declaraties voor niet-geleverde zorg. Wat moet ik doen als een budgethouder toch niet betaalt?
Vragen over pgb-wooninitiatieven
Ik heb een pgb en mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?
- We werken continu aan het uitbreiden van de informatie op deze pagina. Mogelijk staat uw vraag er op een later moment wel bij
- De Sociale Verzekeringsbank heeft een aantal vragen en antwoorden op de website staan
- Veel vragen gaan over persoonlijke situaties en voor behoeftes. Een antwoord kan dus voor in iedere situatie anders zijn. U kunt altijd contact opnemen met onze collega’s via 088 222 49 49 (ma t/m vrij 10:30 -15:30 uur). Of stel uw vraag via ons contactformulier