Het coronavirus

Op deze pagina vertellen we u meer over het coronavirus. Het coronavirus is veel in het nieuws en heeft invloed op het leven van ons allemaal. Niemand weet precies hoe lang en hoeveel invloed corona op ons leven blijft houden. U heeft vast ook gemerkt dat er door het coronavirus veel dingen veranderd zijn. De veranderingen en ontwikkelingen volgen elkaar snel op. We snappen dat dit veel vragen bij u oproept. We hebben daarom een lijst met vragen en antwoorden voor u samengesteld. Deze informatie wordt regelmatig bijgewerkt.

Staat uw vraag er niet tussen? Of is er iets niet helemaal duidelijk? Neem dan contact met ons op.

Telefoonnummer pgb: 088 222 49 49 (ma t/m vr van 8.30 t/m 17.00 uur)

Telefoonnummer Zorgadvies:088 222 42 42 (ma t/m vr van 8.30 t/m 17.00 uur)

Of stel uw vraag online via ons contactformulier.

Meer weten over het coronavirus? Ga voor begrijpelijke uitleg naar Steffie. Steffie legt corona eenvoudig uit en vertelt wat je wel en wat je niet moet doen.

Laatst bijgewerkt op 10 juni 2021.

Actuele informatie

Voor actuele informatie en antwoorden op de meeste vragen over het coronavirus (COVID-19) kunt u het beste op de website van de Rijksoverheid en het RIVM kijken.

Algemene vragen

  • 1. Ik vermoed dat ik besmet ben met het coronavirus. Wat nu?

    Vanaf 1 juni 2020 kan iedereen met klachten zich laten testen. Doe dit ook. Bel 0800-1202 voor een coronatest, hier zijn geen kosten aan verbonden.

    Het is vooral belangrijk dat u thuisblijft als u zich ziek voelt. Ook al voelt u zich maar een klein beetje ziek. Blijf thuis als u een loopneus hebt, moet hoesten of niezen, keelpijn hebt of koorts hebt. Voelt u zich ziek? Laat dit dan zo snel mogelijk aan uw zorginstelling, familie of begeleider weten.

    U hoeft uw huisarts niet te bellen. Worden uw klachten erger? Zoals meer dan 38 graden koorts, hoesten of moeilijk ademen? Bel dan uw huisarts.
    Woont u in een instelling? Dan kunnen zij besluiten u te testen op het coronavirus.

    Bent u zorgverlener?
    Dan kunt ook u zich laten testen. Heeft u klachten? Dan blijft u thuis totdat de uitslag van de test bekend is. Blijkt uit de test dat u geen corona heeft, dan kunt u weer aan het werk. Bent u wel besmet met het coronavirus? Volg dan de richtlijnen van de GGD.

  • 2. Biedt mijn zorgverzekering dekking tegen het coronavirus?

    De zorgkosten voor het behandelen van het coronavirus worden vergoed vanuit de basisverzekering. Ook worden vanaf 6 januari 2021 de eerste Nederlanders gevaccineerd tegen corona. Een vaccin tegen het coronavirus helpt om corona te bestrijden in Nederland.

    Meer vragen over uw zorgverzekering en het coronavirus? Neem contact op met uw zorgverzekeraar.

    Verzekerd bij Menzis? Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden.

  • 3. Ik heb een indicatie nodig voor de Wlz. Kan dit nog wel?  

    Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) beoordeelt aanvragen voor een indicatie voor langdurige zorg. Zij leggen hiervoor een huisbezoek af. Het kan zijn dat het CIZ haar werkwijze rondom huisbezoeken vanwege de coronabesmettingen heeft aangepast. Zij volgen hierbij de landelijke richtlijnen. 
    Meer weten over de maatregelen die voor u gelden? Of wilt u in contact komen met het CIZ? Bekijk de website van het CIZ.

  • 4. Welke maatregelen gelden er bij mijn zorgaanbieder? 

    Het coronavirus is erg besmettelijk. Je kunt het coronavirus snel krijgen van anderen. Of u kunt het coronavirus aan anderen doorgeven. We moeten er samen voor zorgen dat u en uw dierbaren geen coronavirus krijgen. Of er wel of geen speciale maatregelen gelden, bepaalt uw aanbieder of de overheid. Zij kunnen het beste inschatten welke maatregelen nodig zijn om besmettingen te voorkomen. Maatregelen zijn regels die er voor zorgen dat er iets verandert.

    Zorgmedewerkers weten dat dit een moeilijke periode is voor u en uw familie. Zij proberen alles zo goed mogelijk te regelen. Heeft u hier vragen over? Stel die dan aan uw begeleider of familie. Of aan iemand anders die in uw buurt is. Zij kunnen u vertelen welke maatregelen gelden en wat je het beste kunt doen.

  • 5. Geldt er een bezoekregeling in het verpleeghuis? 

    Bewoners van verpleeghuizen en kleine zorginstellingen mogen onder voorwaarden bezoek ontvangen. Elk verpleeghuis heeft hiervoor een plan gemaakt. Hierin staat hoe wordt omgegaan met bezoek, sociaal contact en een eventuele uitbraak in het verpleeghuis. Op bezoek? informeer bij het verpleeghuis waar u op bezoek wilt gaan voor alle informatie over de regels voor bezoek. En of u een mondkapje of chirurgisch mondneusmasker moet dragen.

    De basis van bezoek blijft liggen in het opvolgen van de richtlijnen: anderhalve meter afstand, hygiënemaatregelen, bij klachten thuisblijven en drukte vermijden.

    Zorgmedewerkers weten dat dit een moeilijke periode is voor u en uw familie. Zij proberen alles zo goed mogelijk te regelen. Heeft u hier vragen over? Stel die dan aan de zorgaanbieder. 

  • 6. Kan ik op bezoek bij mijn familielid of kennis in de gehandicaptenzorg? 

    De basis van bezoek en logeren ligt in het opvolgen van de richtlijnen: anderhalve meter afstand, hygiënemaatregelen, bij klachten thuisblijven en drukte vermijden. Als dit gebeurt zijn er geen aanvullende beperkingen nodig in op bezoek gaan, bezoek ontvangen, gaan logeren bij ouders of bij een zorgorganisatie. Dit is de situatie als er geen besmettingen op een locatie zijn.

    Is bezoek helaas (nog) niet mogelijk? Veel aanbieders hebben mogelijkheden voor bellen of videobellen. En ook zijn er veel andere initiatieven voor contact ontstaan. Zorgmedewerkers weten dat dit een moeilijke periode is voor u en uw familie. Zij proberen alles zo goed mogelijk te regelen. Heeft u hier vragen over? Stel die dan aan de zorgaanbieder.  

  • 7. Kan ik nog veilig met de taxi of zorgvervoer? 

    Vervoerders hebben eigen protocollen opgesteld, zodat zij mensen veilig kunnen vervoeren. Deze protocollen zijn gemaakt in samenwerking met het RIVM. Als u twijfelt over uw veiligheid, bespreek dit dan met uw vervoersaanbieder.

  • 8. Ik ben bang dat mijn dierbare meer gedragsproblemen gaat krijgen door de maatregelen. Wat nu?

    We begrijpen uw zorgen. Maatregelen als zo weinig mogelijk fysiek contact, het niet meer ontvangen van bezoek en zorgverleners die extra beschermende kleding dragen zijn ingrijpend. Zeker voor mensen bij wie fysiek contact juist van belang is.

    Door deze maatregelen kan probleemgedrag ontstaan of juist toenemen. U kunt uw zorgen bespreken met de zorgprofessional van uw dierbare. Zorgprofessionals kunnen ook in deze tijd gebruik maken van het CCE en hun consultaties. Het CCE en andere organisaties bieden op hun website informatie en tips aan om probleemgedrag in tijden van corona te kunnen verminderen. Ook als familielid kunt u deze tips online lezen.

  • 9. Waar kan ik terecht voor hulp of ondersteuning? 

    De maatregelen die genomen zijn om verspreiding van het virus tegen te gaan zijn ingrijpend. Juist in deze tijd is de behoefte aan ondersteuning extra groot. Maakt u zich zorgen? Bespreek dit dan eerst met uw aanbieder. Zij kunnen het beste inschatten welke zorg en ondersteuning nodig is. Afhankelijk van uw situatie wordt gekeken hoe goede zorg geregeld kan worden.

    Ook ontstaan er in het hele land verschillende initiatieven waar iemand hulp kan aanbieden én waar u hulp kunt vragen. Deze zijn online te vinden, via de welzijnsorganisatie in uw buurt of vraag ernaar bij uw aanbieder.

    Staat uw vraag er niet tussen? Heeft u vragen over hoe het zit in uw situatie? Of heeft u behoefte aan iemand die u kan helpen met het regelen van de (extra) zorg of ondersteuning? U kunt contact opnemen met onze afdeling zorgadvies (Bel: 088 222 42 42) of als u een pgb heeft met de afdeling pgb (Bel 088 222 49 49). Zij helpen u graag. Onze collega's zijn van maandag t/m vrijdag te bereiken van 8:30 tot 17:00 uur of stel uw vraag via ons contactformulier. Daarnaast kunt u ook terecht bij een onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze ondersteuning is gratis en is er voor u. Juist nu. Een overzicht van de contactgegevens vindt u hier.

    Wilt u weten welke initiatieven er zijn? Bekijkt onze initiatievenlijst dan eens. Mogelijk staat er iets voor u tussen. 

  • 10. Wat is de keuze en volgorde voor vaccinatie tegen het corona?

    Een vaccin tegen het coronavirus helpt om corona te bestrijden in Nederland. Vanaf 6 januari 2021 worden de eerste Nederlanders gevaccineerd tegen corona. U kiest zelf of u zich laat vaccineren tegen corona. Het coronavaccin is vrijwillig en niet verplicht. De overheid is geadviseerd over de volgorde van vaccineren. Wilt u meer weten over het vaccin of de volgorde van vaccineren? Bekijk de website van de rijksoverheid.

Vragen over (meer) zorg - zorg in natura

  • 1. Is opname in het verpleeghuis of in een instelling voor gehandicapten nog wel mogelijk? 

    Voor antwoord op de vraag of opname wel of niet mogelijk is, kunt u terecht bij de aanbieder. Zij kunnen het beste inschatten wat de mogelijkheden zijn. Zij kennen de situatie rondom u of uw dierbare. En weten hoe het ervoor staat op de locatie.

    Meer weten over de mogelijkheden van zorg thuis? Ook daarvoor kunt u terecht bij uw zorgaanbieder. Zij kunnen u vertellen wat wel en wat niet mogelijk is.

    Komt u er niet uit? Of heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze Afdeling Zorgadvies via telefoonnummer 088 222 42 42 (ma t/m vr van 8.30 t/m 17:00 uur). Of stel uw vraag via het contactformulier.

    Gebruik maken van gratis ondersteuning? Bekijk onze website voor meer informatie en de adresgegevens. 

  • 2. Kan ik nog logeren bij mijn zorgaanbieder?

    Uw aanbieder kan u vertellen of logeren wel of niet mogelijk is. Zij vertellen u dan ook of er nog extra maatregelen gelden. Maatregelen zijn regels die er voor zorgen dat er iets verandert.

    Is logeren (nog) niet mogelijk? Informeer dan bij uw zorgaanbieder naar eventuele alternatieven. 

  • 3. Ik krijg minder zorg. Mag dat?

    Gaat uw aanbieder (tijdelijk) minder zorg leveren? Dan moet dit altijd gebeuren in goed overleg met u en de betrokken mantelzorgers. Minder zorg mag nooit een gevaar opleveren voor u.

    Maakt u zich zorgen? Bespreek dit dan eerst met uw aanbieder. Zij kunnen het beste inschatten welke zorg en ondersteuning nodig is. Afhankelijk van uw situatie wordt gekeken hoe goede zorg geregeld kan worden.

    Komt u er niet uit? Of heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze Afdeling Zorgadvies via telefoonnummer 088 222 42 42 (ma t/m vr van 8.30 t/m 17:00 uur). Of stel uw vraag via het contactformulier.

    Gebruik maken van gratis ondersteuning? Bekijk onze website voor meer informatie en de adresgegevens. 

  • 4. Kan ik de thuiszorg of de wijkverpleging nog wel binnen laten?

    Voor iedereen in Nederland gelden er extra maatregelen op het gebied van hygiëne. Deze gelden ook voor zorgmedewerkers. Maatregelen zijn regels die er voor zorgen dat er iets verandert.

    Zorgverleners zullen er alles aan doen om goede en veilige zorg te kunnen geven. Benieuwd naar de maatregelen om verspreiding te voorkomen? Of maakt u zich zorgen? Bespreek het met uw aanbieder. 

  • 5. Mag een zorgplanbespreking worden uitgesteld?

    De aanbieder maakt een inschatting of uw zorgplan gewijzigd moet worden. Dit stemt de aanbieder met u of uw familie af. Heeft u hier vragen over? Maak ze bespreekbaar. We vertrouwen erop dat de aanbieder (in overleg met u) een juiste beslissing kan maken.

  • 6. Ik kan geen extra zorg thuis krijgen. Wat nu?

    Kunt u door corona niet meer naar school, de naschoolse-opvang of dagbesteding? Dan betekent dit vaak dat u meer thuis bent. De aanbieder kan dan meer of andere zorg thuis inzetten.

    Lukt dit niet? Dan kunt u ook kijken of er een andere aanbieder is die dit wel kan. Of vraag naar de mogelijkheden voor zorg op afstand.

    Komt u er niet uit? Of heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze Afdeling Zorgadvies via telefoonnummer 088 222 42 42 (ma t/m vr van 8.30 t/m 17:00 uur). Of stel uw vraag via het contactformulier.

    Gebruik maken van gratis ondersteuning? Bekijk onze website voor meer informatie en de adresgegevens.

    Of bekijk onze lijst met initiatieven. Mogelijk staat er iets voor u tussen.

  • 7. Ik wil mijn familielid graag uit de zorginstelling naar huis halen. Kan dit en waar moet ik rekening mee houden?

    Bezoek krijgen in een instelling is helaas niet altijd mogelijk. Gelukkig kunt u altijd bellen of videobellen. Dan kunt u elkaar ook nog zien. Denkt u erover na om uw familielid tijdelijk in huis te nemen om voor hem of haar te zorgen? Dan is het belangrijk om dit te bespreken met de aanbieder.

    De aanbieder kan zeggen dat het beter is om uw dierbare in de instelling te laten. Bijvoorbeeld omdat thuis niet dezelfde zorg gegeven kan worden dan in de instelling. En houdt u ook rekening met de volgende aandachtspunten?

    1. Het kan zijn dat u bij het ophalen van uw familielid een verklaring moet ondertekenen waarin u vastlegt dat u de zorg(plicht) formeel overneemt van de instelling. In deze verklaring staat vaak dat u de verantwoordelijkheid van de zorgverlening overneemt en dat u geen aanvullende hulp in de thuissituatie krijgt.
    2. Denkt u ook aan het maken van afspraken over de terugkeergarantie? Op basis van de huidige wet- en regelgeving mag iemand 14 dagen achter elkaar buiten de instelling (thuis) verblijven, zonder dat de financiering wordt stopgezet.
    3. Het kan zijn dat uw familielid na terugkeer in de instelling, twee weken in quarantaine wordt geplaatst.
    4. Als zorgkantoor houden we er rekening mee dat de druk op de zorg de komende tijd zal toenemen. We vinden het belangrijk dat u zich realiseert dat in een crisissituatie de aanbieder kan besluiten om alle beschikbare bedden in te zetten voor de zorg. Dit kan betekenen dat ook de (tijdelijk) leegstaande kamer van uw familielid gebruikt gaat worden door iemand anders. Als uw dierbare dan terug wil naar de zorginstelling kan het voorkomen dat dit nog niet mogelijk is. Het kan dan zelfs zo zijn dat uw familielid op een andere plek of zelfs op een andere locatie (eventueel in een andere gemeente) wordt geplaatst. Dit wordt door de aanbieder bepaalt, familie heeft daarin geen zeggenschap. Dit geldt ook als er sprake is van een crisisopname. Ook dan bepaalt de aanbieder welke opname voorrang heeft en of plaatsing mogelijk is.
    5. Denkt u tot slot ook aan de vergoeding van zorg? De aanbieder waar uw familielid woont, regelt normaal gesproken de medische zorg, de medicatieverstrekking, mondzorg en hulpmiddelen. Op het moment dat u uw familielid ophaalt, adviseren wij u om hierover duidelijke afspraken te maken met de aanbieder. Het kan zijn dat u dit nu zelf moet regelen of betalen.

  • 8. Kan ik een vergoeding krijgen nu mijn dierbare (meer) thuis is?

    Maak duidelijke afspraken met de aanbieder over zorg en hulpmiddelen, bijvoorbeeld incontinentiemateriaal. De aanbieder bepaalt of het mogelijk is om tijdelijk (meer) zorg te leveren aan huis, maar is dit zeker niet verplicht. Het is helaas niet mogelijk om een vergoeding voor extra voedingskosten te krijgen.

    Tip: overleg met de aanbieder of er alternatieven ingezet kunnen worden, zoals zorg op afstand.

    Wilt u weten welke initiatieven er nog meer zijn? Bekijk onze lijst. Mogelijk staat er iets voor u tussen.

    Komt u er niet uit? Of heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze Afdeling Zorgadvies via telefoonnummer 088 222 42 42 (ma t/m vr van 8.30 t/m 17:00 uur). Of stel uw vraag via het contactformulier.

    Gebruik maken van gratis ondersteuning? Bekijk onze website voor meer informatie en de adresgegevens. 

  • 9. Ik vermijd (thuis)zorg uit angst voor het coronavirus. Is dat verstandig?

    We begrijpen uw zorgen en angst om door uw zorgverlener besmet te raken met het coronavirus. Toch vragen we u om vertrouwen te hebben in uw zorgverlener en geen zorg te mijden. Uw mag erop vertrouwen dat uw zorgverlener weet wat hij of zij doet en zich houdt aan de richtlijnen. Maak daarom gebruik van de zorg die u nodig heeft.

    Heeft uw zorgverlener uw zorg stopgezet? Bespreek dan of er alternatieven mogelijk zijn. Uw aanbieder zal inschatten welke zorg en ondersteuning noodzakelijk is en afhankelijk van de situatie kijken hoe passende zorg geregeld kan worden. Dat kan ook betekenen dat u gevraagd wordt een beroep te doen op mantelzorg door bijvoorbeeld uw familieleden.

    Komt u er niet uit? Of heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze Afdeling Zorgadvies via telefoonnummer 088 222 42 42 (ma t/m vr van 8.30 t/m 17:00 uur). Of stel uw vraag via het contactformulier.

    Gebruik maken van gratis ondersteuning? Bekijk onze website voor meer informatie en de adresgegevens. 

Algemene vragen over het persoonsgebonden budget (pgb)

  • 1. Gaat mijn afspraak met Menzis Zorgkantoor door?

    We volgen de richtlijnen van het RIVM. Dat betekent dat wij geen persoonlijke afspraken meer maken. Onze kantoren zijn gesloten voor bezoekers en er worden geen budgethouders thuis bezocht. Waar mogelijk gaan afspraken telefonisch door.

    Heeft u vragen over uw pgb? Dan kunt u iedere werkdag van 8.30 tot en met 17.00 uur contact opnemen met de afdeling pgb op telefoonnummer 088 222 49 49.

  • 2. Door corona kan ik geen handtekening van de budgethouder krijgen. Wat nu?

    Vraag de zorgverlenende instelling om hulp. Probeer de documenten af te geven en ondertekend weer op te halen of stuur ze digitaal naar de zorgverlener zodat hij ervoor kan zorgen dat de budgethouder de stukken ondertekent.

  • 3. Ik heb persoonlijke beschermingsmiddelen nodig. Hoe kom ik hier aan?

    Bent u getest? Dan krijgt u beschermingsmiddelen (handschoenen en mondkapjes) die uw zorgverleners kunnen dragen. U ontvangt hiervoor een recept van de huisarts. Uw zorgverleners kunnen de beschermingsmiddelen gebruiken, totdat de testuitslag bekend is. Heeft u geen corona? Dan zijn de beschermingsmiddelen niet meer nodig. Bent u wel besmet? Dan krijgt u van de apotheek een uitgebreider pakket beschermingsmiddelen voor uw zorgverleners.

    Bent u zorgverlener? 
    Kijk voor meer informatie over het gebruik van PBM op de website van het RIVM of raadpleeg de richtlijn.

    Instructievideo's van het RIVM over het juiste gebruik van mondmaskers en handschoenen:
  • 4. Mag mijn zorgverlener meer dan 40 uur werken om een andere zorgverlener te vervangen?

    De regels hiervoor zijn niet veranderd door de coronacrisis. Zorgverleners met een arbeidsovereenkomst mogen meer dan 40 uur werken, als zij zich houden aan de Arbeidstijdenwet, zie Werktijden en rusttijden op de website van de Rijksoverheid. 

    Dat betekent: 

    1. Maximaal 60 uur per week
    2. Gemiddeld maximaal 48 uur per week, voor een periode van 16 weken
    3. Uitzonderingen voor nachtdiensten

      Voor zorgverleners zonder arbeidsovereenkomst, die dus niet onder de Arbeidstijdenwet vallen, is het uitgangspunt dat zij niet meer dan 40 uur per week werken.
  • 5. Komen mijn zorgverleners in aanmerking voor de bonus van € 1.000 die is aangekondigd voor personeel in de zorg? 

    Medewerkers in de zorg, zoals verpleegkundigen en schoonmakers, leverden een bijzondere prestatie tijdens de coronacrisis. De overheid wil hiervoor waardering uitspreken in de vorm van een bonus. Bekijk voor de voorwaarden de website van de Rijksoverheid.

    Meer informatie over de subsidieregeling bonus zorgprofessionals COVID-19 vindt u hier

  • 6. Mijn zorgverlener is ziek, ik heb wel zorg nodig. Wat kan ik doen? 

    Het coronavirus heeft grote gevolgen voor iedereen. Ook dat de zorg niet altijd door kan gaan zoals u dat gewend bent of dat u tijdelijk een andere zorgverlener heeft.

    Bespreek eerst met uw huidige zorgverlener en/of zorgorganisatie of zij vervangende zorg kunnen organiseren, die past binnen het pgb. Kan dit niet worden geleverd, dan bekijkt u of een andere passende oplossing vanuit het pgb mogelijk is. U kunt dit aanvragen via het formulier Extra Kosten als gevolg van Corona. Meer weten? Bekijk onze pagina over deze toeslag.

    Lukt dat niet? Wij kunnen u ook helpen met zoeken naar alternatieven. Dit kan ook zorg/ondersteuning zijn vanuit Zorg in natura. Onze zorgadviseurs kunnen u hierbij helpen. Bel: 088 222 42 42 (ma t/m vrij 8:30 -17:00 uur) of stel uw vraag via ons contactformulier

  • 7. Mijn zorgverlener wil niet komen. Wat nu?

    Wij verwijzen u naar de richtlijnen van het RIVM. Als u geen klachten heeft en uw zorgverlener ook niet, roept de overheid zorgverleners op om toch aan het werk te blijven.

    Wil uw zorgverlener toch niet komen? En kan uw noodzakelijke zorgvraag niet meer ingevuld worden? Bekijk dan of een andere passende oplossing vanuit het pgb mogelijk is. U kunt dit aanvragen via het formulier Extra Kosten als gevolg van Corona. Meer weten? Bekijk onze pagina over deze toeslag.

    Hulp nodig?
    Omdat wij geen overeenkomsten hebben met pgb-zorgverleners, kunnen wij helaas geen rol spelen in deze situatie. U kunt wel contact opnemen met onze zorgadviseurs. Zij kunnen u bemiddelen naar een gecontracteerde zorgaanbieder die u zorg in natura kan bieden. Bel: 088 222 42 42 (ma t/m vrij 8:30 -17:00 uur) of stel uw vraag via ons contactformulier.

  • 8. Mijn zorgverlener is verkouden, maar heeft geen koorts. Wat nu?

    Wij verwijzen u naar de richtlijnen van het RIVM.

    Ook kan een zorgverlener met klachten zich laten testen bij de GGD. Hieraan zijn geen kosten verbonden, bel 0800-1202 voor een coronatest. Zorgverleners met klachten blijven thuis totdat de uitslag van hun test bekend is. Blijkt uit de test dat de zorgverlener geen corona heeft, dan kan hij/zij weer aan het werk. Blijkt uit de test dat de zorgverlener corona heeft, dan gaat een periode van quarantaine in van minstens 7 dagen na start van de symptomen én minimaal 24 uur klachtenvrij.

    Het Menzis Zorgkantoor heeft geen overeenkomsten met de zorgverleners in pgb waardoor we geen mogelijkheden hebben om in deze situatie een rol te spelen. Wel kunt u mogelijk gebruik maken van de aanvullende maatregelen van VWS. Meer weten? Bekijk onze pagina over de toeslag Extra Kosten als gevolg van Corona.

    U kunt ook contact opnemen met Menzis Zorgadvies. Onze zorgadviseurs kunnen u wel bemiddelen naar een gecontracteerde zorgaanbieder die u zorg in natura kan bieden. Bel: 088 222 42 42 (ma t/m vrij 8:30 -17:00 uur) of stel uw vraag via ons contactformulier.

  • 9. Wanneer worden pgb-zorgverleners gevaccineerd en hoe worden ze opgeroepen?

    • Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen zorgverleners die zorg leveren via een pgb en andere zorgverleners.
    • Daarom worden ook pgb-zorgverleners opgeroepen op het moment dat hun groep aan de beurt is.
    • Wanneer dit precies is, is afhankelijk van de beschikbaarheid van de vaccins
      pgb-zorgverleners die via een instelling werken, krijgen een uitnodiging van deze instelling
    • Voor de overige pgb-zorgverleners geldt dat zij een uitnodiging krijgen via de pgb-houder waarvoor zij werken.
    • De pgb-houder ontvangt deze uitnodigingen met een begeleidende brief. Alle uitnodigingen zijn op naam van de zorgverlener en niet overdraagbaar
    • Op het moment dat deze uitnodigingen verstuurd zijn, is het dus aan de pgb-houder om de uitnodiging tot vaccinatie te delen met zijn of haar zorgverlener(s)
    • Zoals hierboven gemeld, wordt u uitgenodigd zodra de vaccinatie capaciteit het toelaat.

    Lees ook het nieuwsbericht 'Vaccinatie pgb-zorgverleners'.

Pgb vragen over de toeslag Extra Kosten vanwege het coronavirus

  • 1. Wat valt onder de regeling Extra Kosten Corona?

    Bij Extra Kosten Corona gaat het om kosten als gevolg van extra zorg of vervangende zorg vanwege Corona.

    Let op voor het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen zijn aparte maatregelen getroffen, zie hiervoor eerdere publicaties over persoonlijke beschermingsmiddelen (rond 15 mei) en Rijksoverheid.nl.

    Extra kosten Corona vraagt u aan middels het aanvraagformulier, kijk hier voor aanvullende informatie

  • 2. Waar vind ik het formulier Extra Kosten Corona?

    U vindt het formulier en de uitleg hier.
  • 3. Hoe houd ik niet geleverde zorg bij?

    Om gebruik te maken van de doorbetalingsregeling moet de budgethouder een registratie bijhouden van niet-geleverde zorg, die wel betaald wordt.. Ook wordt, in geval de zorg niet kan worden geleverd in verband met besmetting, van budgethouders verwacht dat zij een schriftelijke bevestiging van de besmetting opnemen in hun administratie. De registratie betreft dus alleen zorg en ondersteuning die - met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM - niet geleverd kan worden. 

    Voor het formulier of meer informatie gaat u naar onze pagina 'niet-geleverde zorg'.

    Daarnaast is de regeling in mei 2021 uitgebreid met twee uitzonderingsituaties, namelijk:

    1. niet-geleverde zorg door vaccinatie van de zorgverlener onder werktijd, en
    2. niet-geleverde zorg door uitzondering op de mondkapjesplicht.
  • 4. Mag ik mijn zorgverlener doorbetalen, ook voor niet geleverde zorg?

    Nu Nederland te maken heeft met een aanhoudende corona-golf, is besloten om de regeling doorbetaling niet-geleverde zorg opnieuw in te voeren. Voor het formulier of meer informatie gaat u naar onze pagina 'niet-geleverde zorg'.

    Meer informatie over het doorbetalen vindt u op de website van de SVB.

  • 5. Mag ik het aanvraagformulier Extra Kosten Corona zonder handtekening insturen?

    U, uw wettelijk vertegenwoordiger of gewaarborgde hulp kan het formulier Extra Kosten Corona ondertekenen en als pdf bestand naar ons opsturen per mail. U kunt het formulier, als pdf-bestand, mailen naar pgbwlz@menzis.nl.
  • 6. Ik mag een vervangende zorgverlener inzetten, maar welke precies?

    Bespreek eerst met uw huidige zorgverlener en/of zorgorganisatie of zij vervangende zorg kunnen organiseren, die past binnen het pgb. Kan dit niet worden geleverd, dan bekijkt u of een andere passende oplossing vanuit het pgb mogelijk is.

    Na 1 augustus 2020 geldt dat u enkel een EKC-aanvraag mag doen wanneer u toch nog extra kosten moet maken vanwege corona(maatregelen) én u niet uitkomt binnen uw reguliere budget.

    Lukt dat niet? Wij kunnen u ook helpen met zoeken naar alternatieven. Onze zorgadviseurs kunnen u hierbij helpen. Bel: 088 222 42 42 (ma t/m vrij 8:30 -17:00 uur) of stel uw vraag via ons contactformulier.

  • 7. Wat is 'verwachte zorg', als ik mijn zorg nog moet inplannen voor de komende maanden?

    VWS heeft tijdens de coronacrisis een aantal maatregelen genomen, waaronder het doorbetalen van ‘verwachte zorg’, die niet geleverd is vanwege ziekte of door sluiting van zorginstellingen. Continuïteit in zorg aan budgethouders en bij zorgverleners- en aanbieders is daarbij het belangrijkste uitgangspunt, tijdens én na de crisis.

    ‘Verwachte zorg’ is het gemiddeld aantal uur zorg dat u per maand nodig heeft, op basis van de 3 maanden ervoor. Bijvoorbeeld: u heeft in januari 45 uur zorg gehad, in februari 60 en in maart 55. Uw ‘verwachte zorg’ voor de komende maanden is dan 53,3 uur (45+60+55)/3).

    Dubbele betalingen moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Kan de zorgverlener als gevolg van coronamaatregelen geen zorg leveren bij budgethouder A, maar kan deze zorgverlener wel zorg verlenen aan bijvoorbeeld budgethouder B in hetzelfde tijdsbestek dan zal de zorgverlener dit melden bij budgethouder A. Budgethouder A zal deze uren dan niet declareren als niet geleverde zorg zodat er geen “dubbele” betaling plaats kan vinden voor dezelfde uren.

    Voor het pbg-Wlz geldt dat niet geleverde zorg vanaf 1 juli 2020 niet meer doorbetaald en gedeclareerd kan worden. Er gelden nog een paar uitzonderingen hierop. Lees meer op onze pagina.

  • 8. Waarom moeten budgethouders de registratie bijhouden van niet-geleverde zorg?

    De tijdelijke pgb-maatregelen veranderen niets aan het declaratieproces. In het reguliere declaratieproces kunnen budgetverstrekkers niet zien of vervangende of extra zorg wel of niet geleverd is. De budgethouder kan dit onderscheid wel maken, omdat u weet welke zorg u wel en niet heeft ontvangen. Daarom vragen wij u dit bij te houden. Noteer de kosten op het registratieformulier voor uw eigen administratie. 

    Voor het formulier of meer informatie gaat u naar onze pagina 'niet-geleverde zorg'.

  • 9. Mag het meerzorg budget ook gebruikt worden om andere zorgverleners in te zetten?

    We verwachten dat budgethouders veranderingen van de inzet van zorg met het zorgkantoor bespreken. Het meerzorg budget is toegekend om bepaalde doelen te bepalen, dit budget wordt anders besteed als andere zorgverleners worden ingezet. U dient tijdig contact op te nemen met het zorgkantoor en niet achteraf.

  • 10. Heeft afwijkend betalingsgedrag effect op de toewijzing EKT/Meerzorg voor volgend jaar?

    Wordt er nu minder zorg ingezet door bijvoorbeeld een gebrek aan zorgverleners? Dan heeft dit geen gevolgen.

    Bij het aanvragen van extra budget wordt gekeken naar welke zorg nodig is in de huidige situatie. Indien het nu niet mogelijk is voldoende zorg in te kopen door gebrek aan zorgverleners, is dit geen reden het bedrag later hierop naar beneden bij te stellen. Geef dit ook aan bij uw zorgkantoor en houdt uw administratie goed bij wat betreft ingezette zorg.

  • 11. Wat moet ik doen met het formulier 'niet geleverde zorg'?

    Om gebruik te kunnen maken van de doorbetalingsregeling is het een voorwaarde dat de budgethouder een registratie bijhoudt van niet-geleverde zorg die wel betaald wordt. Ook wordt, in geval de zorg niet kan worden geleverd in verband met besmetting, van budgethouders verwacht dat zij een schriftelijke bevestiging van de besmetting opnemen in hun administratie. De registratie betreft dus alleen zorg en ondersteuning die – met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM – niet geleverd kan worden. 

    Voor het formulier of meer informatie gaat u naar onze pagina 'niet-geleverde zorg'.

    Daarnaast is de regeling in mei 2021 uitgebreid met twee uitzonderingsituaties, namelijk:

    1. niet-geleverde zorg door vaccinatie van de zorgverlener onder werktijd, en
    2. niet-geleverde zorg door uitzondering op de mondkapjesplicht.
  • 12. Mijn zorgverlener heeft een arbeidsovereenkomst voor (maximaal) 3 dagen per week, en is inmiddels langer dan 6 weken ziek thuis vanwege corona. Hij/zij krijgt dus geen geld meer van de SVB. Wat nu?

    U kunt uw zorgverleners met een arbeidsovereenkomst voor maximaal 3 dagen per week weer zelf gaan betalen als zij langer dan 6 weken ziek zijn. Zij moeten deze kosten bijhouden als ‘niet-geleverde zorg’. Noteer de kosten op het registratieformulier.

    Lees meer over ‘niet-geleverde zorg bijhouden’.

  • 13. Ik ben een zorgaanbieder en stuur facturen en/of declaraties voor niet-geleverde zorg. Wat moet ik doen als een budgethouder toch niet betaalt?

    Budgethouders kunnen facturen en declaraties indienen zoals ze gewend zijn, ook als het om niet-geleverde zorg gaat. 

    Van zorgaanbieders wordt gevraagd duidelijk op de facturen en declaraties te zetten of de zorg wel of niet geleverd is. Wil de budgethouder niet betalen omdat de zorg niet geleverd is, en dreigt u hierdoor in financiële problemen te komen? Ga dan in gesprek met de budgethouder en wijs erop dat het belangrijk is om door te betalen, zodat er nu en in de toekomst zorg beschikbaar is. Komt u er niet uit? Stel dan voor om samen met het zorgkantoor in gesprek te gaan.

  • 14. Waarvoor kan ik een EKC aanvraag doen na 1 augustus?

    Budgethouders kunnen enkel een EKC-aanvraag doen wanneer zij na 1 augustus 2020 toch nog extra kosten moeten maken vanwege corona en de coronamaatregelen én niet uitkomen met hun budget. Het zorgkantoor toetst of het aangevraagde budget noodzakelijk is.

    Voor het formulier of meer informatie gaat u naar onze pagina 'Toeslag extra kosten corona'.

Vragen over pgb en vervoer

Vragen over pgb-wooninitiatieven

Ik heb een pgb en mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?

  • We werken continu aan het uitbreiden van de informatie op deze pagina. Mogelijk staat uw vraag er op een later moment wel bij
  • De Sociale Verzekeringsbank heeft een aantal vragen en antwoorden op de website staan
  • Veel vragen gaan over persoonlijke situaties en voor behoeftes. Een antwoord kan dus voor in iedere situatie anders zijn. U kunt altijd contact opnemen met onze collega’s via 088 222 49 49 (ma t/m vrij 8:30 -17:00 uur). Of stel uw vraag via ons contactformulier