Het coronavirus

vrouw snuit in zakdoek

Op deze pagina vertellen we u meer over het coronavirus. Het coronavirus is veel in het nieuws en heeft invloed op het leven van ons allemaal. Niemand weet precies hoe lang en hoeveel invloed corona op ons leven blijft houden. U heeft vast ook gemerkt dat er door het coronavirus veel dingen veranderd zijn. De veranderingen en ontwikkelingen volgen elkaar snel op. We snappen dat dit veel vragen bij u oproept. We hebben daarom een lijst met vragen en antwoorden voor u samengesteld. Deze informatie wordt regelmatig bijgewerkt.

vrouw snuit in zakdoek

Staat uw vraag er niet tussen? Of is er iets niet helemaal duidelijk? Neem dan contact met ons op.

Telefoonnummer pgb: 088 222 49 49 (ma t/m vr van 8.30 t/m 17.00 uur)

Telefoonnummer Zorgadvies:088 222 42 42 (ma t/m vr van 8.30 t/m 17.00 uur)

Of stel uw vraag online via ons contactformulier.

Meer weten over het coronavirus? Ga voor begrijpelijke uitleg naar Steffie. Steffie legt corona eenvoudig uit en vertelt wat je wel en wat je niet moet doen.

Laatst bijgewerkt op 13 oktober 2020.

Actuele informatie

Voor actuele informatie en antwoorden op de meeste vragen over het coronavirus (COVID-19) kunt u het beste op de website van de Rijksoverheid en het RIVM kijken.

Algemene vragen

  • 1. Ik vermoed dat ik besmet ben met het coronavirus. Wat nu?

  • 2. Biedt mijn zorgverzekering dekking tegen het coronavirus?

  • 3. Ik heb een indicatie nodig voor de Wlz. Kan dit nog wel?  

  • 4. Welke maatregelen gelden er bij mijn zorgaanbieder? 

  • 5. Geldt er een bezoekregeling in het verpleeghuis? 

  • 6. Kan ik op bezoek bij mijn familielid of kennis in de gehandicaptenzorg? 

  • 7. Kan ik nog veilig met de taxi of zorgvervoer? 

  • 8. Ik ben bang dat mijn dierbare meer gedragsproblemen gaat krijgen door de maatregelen. Wat nu?

  • 9. Waar kan ik terecht voor hulp of ondersteuning? 

Vragen over (meer) zorg - zorg in natura

  • 1. Is opname in het verpleeghuis of in een instelling voor gehandicapten nog wel mogelijk? 

  • 2. Kan ik nog logeren bij mijn zorgaanbieder?

  • 3. Ik krijg minder zorg. Mag dat?

  • 4. Kan ik de thuiszorg of de wijkverpleging nog wel binnen laten?

  • 5. Mag een zorgplanbespreking worden uitgesteld?

  • 6. Ik kan geen extra zorg thuis krijgen. Wat nu?

  • 7. Ik wil mijn familielid graag uit de zorginstelling naar huis halen. Kan dit en waar moet ik rekening mee houden?

  • 8. Kan ik een vergoeding krijgen nu mijn dierbare (meer) thuis is?

  • 9. Ik vermijd (thuis)zorg uit angst voor het coronavirus. Is dat verstandig?

Algemene vragen over het persoonsgebonden budget (pgb)

  • 1. Gaat mijn afspraak met Menzis Zorgkantoor door?

  • 2. Door corona kan ik geen handtekening van de budgethouder krijgen. Wat nu?

  • 3. Ik heb persoonlijke beschermingsmiddelen nodig. Hoe kom ik hier aan?

  • 4. Mag mijn zorgverlener meer dan 40 uur werken om een andere zorgverlener te vervangen?

  • 5. Komen mijn zorgverleners in aanmerking voor de bonus van € 1.000 die is aangekondigd voor personeel in de zorg? 

  • 6. Mijn zorgverlener is ziek, ik heb wel zorg nodig. Wat kan ik doen? 

  • 7. Mijn zorgverlener wil niet komen. Wat nu?

  • 8. Mijn zorgverlener is verkouden, maar heeft geen koorts. Wat nu?

Pgb vragen over de toeslag Extra Kosten vanwege het coronavirus

  • 1. Wat valt onder de regeling Extra Kosten Corona?

  • 2. Waar vind ik het formulier Extra Kosten Corona?

  • 3. Hoe houd ik niet geleverde zorg bij?

  • 4. Mag ik mijn zorgverlener doorbetalen, ook voor niet geleverde zorg?

  • 5. Mag ik het aanvraagformulier Extra Kosten Corona zonder handtekening insturen?

  • 6. Ik mag een vervangende zorgverlener inzetten, maar welke precies?

  • 7. Wat is 'verwachte zorg', als ik mijn zorg nog moet inplannen voor de komende maanden?

  • 8. Waarom moeten budgethouders de registratie bijhouden van niet-geleverde zorg?

  • 9. Mag het meerzorg budget ook gebruikt worden om andere zorgverleners in te zetten?

  • 10. Heeft afwijkend betalingsgedrag effect op de toewijzing EKT/Meerzorg voor volgend jaar?

  • 11. Wat moet ik doen met het formulier 'niet geleverde zorg'?

  • 12. Mijn zorgverlener heeft een arbeidsovereenkomst voor (maximaal) 3 dagen per week, en is inmiddels langer dan 6 weken ziek thuis vanwege corona. Hij/zij krijgt dus geen geld meer van de SVB. Wat nu?

  • 13. Ik ben een zorgaanbieder en stuur facturen en/of declaraties voor niet-geleverde zorg. Wat moet ik doen als een budgethouder toch niet betaalt?

  • 14. Waarvoor kan ik een EKC aanvraag doen na 1 augustus?

Vragen over pgb en vervoer

Vragen over pgb-wooninitiatieven

Ik heb een pgb en mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?

  • We werken continu aan het uitbreiden van de informatie op deze pagina. Mogelijk staat uw vraag er op een later moment wel bij
  • De Sociale Verzekeringsbank heeft een aantal vragen en antwoorden op de website staan
  • Veel vragen gaan over persoonlijke situaties en voor behoeftes. Een antwoord kan dus voor in iedere situatie anders zijn. U kunt altijd contact opnemen met onze collega’s via 088 222 49 49 (ma t/m vrij 8:30 -17:00 uur). Of stel uw vraag via ons contactformulier