Bezwaar

Hoe dient u uw bezwaar of klacht in?

 

Bent u het niet eens met een schriftelijk besluit van het zorgkantoor? Bijvoorbeeld de beëindiging van uw persoons gebonden budget (pgb)? Een besluit over uw zorg in natura thuis, met een modulair pakket thuis of een volledig pakket thuis? Of de afwijzing of goedkeuring van uw zorgverlener Wlz? Dan kunt u daartegen bezwaar maken.

Hoe ziet een bezwaarschrift eruit?

Om bezwaar te maken moet u een bezwaarschrift indienen. Dit is een brief waarin u uitlegt waarom u het niet eens bent met het besluit van het zorgkantoor. Zorg ervoor dat de volgende gegevens in uw bezwaarschrift staan:

  • De datum waarop u de brief verstuurt
  • Uw naam, adres en woonplaats
  • Het besluit van het zorgkantoor waar u het niet mee eens bent. Geef in uw brief tenminste een omschrijving van het besluit waar u op reageert. U kunt ook een kopie van het besluit toevoegen aan uw brief
  • De reden(en) waarom u het niet eens bent met het besluit
  • Onderteken uw brief 

Zonder deze gegevens kunnen we uw bezwaarschrift niet in behandeling nemen. Vermeld in het bezwaarschrift bij voorkeur ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres. We kunnen dan snel en eenvoudig contact met u opnemen om de afhandeling van uw bezwaarschrift te bespoedigen.

Wat gebeurt er daarna?

  • Nadat uw bezwaarschrift is ontvangen, krijgt u een ontvangstbevestiging
  • U kunt gevraagd worden uw bezwaarschrift nader toe te lichten tijdens een hoorzitting
  • Binnen 12 weken, gerekend vanaf het einde van de bezwaartermijn, krijgt u een schriftelijk antwoord. Het antwoord op uw bezwaarschrift is een ‘beslissing op bezwaar’.

We streven ernaar om zo snel mogelijk een beslissing op uw bezwaarschrift te nemen.

Bent u het niet eens met de beslissing op uw bezwaarschrift? Dan kunt u naar de rechtbank. U tekent dan beroep aan bij de sector bestuursrecht van de rechtbank. Hoe dit precies werkt, leest u in de brief die u van ons krijgt.

Let goed op!

Verstuur uw bezwaarschrift binnen 6 weken na de datum van het besluit. Anders kan uw bezwaarschrift niet inhoudelijk behandeld worden.

Wilt u zeker weten dat uw bezwaar bij het juiste adres is aangekomen? Dan adviseren we u om uw bezwaarschrift aangetekend te versturen.

Maakt iemand anders namens u bezwaar? Voegt u dan een machtiging toe waarin staat aangegeven dat men namens u de bezwaarprocedure mag voeren.

Op de website van Menzis Zorgkantoor maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis Zorgkantoor toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.