Klacht indienen

Hoe dien ik een klacht in?

Bent u ontevreden over het zorgkantoor? Bijvoorbeeld over de manier waarop we de Wlz uitvoeren? Of misschien vindt u dat we te langzaam werken? Of u bent niet tevreden over de manier waarop u bent behandeld? Dan kunt u een klacht indienen. Laat ons weten wat uw klacht is. Dit kunt u doen door ons een brief te sturen of door ons te mailen. Hiernaast vindt u onze contactgegevens.

Wat gebeurt er daarna?

We geven zo snel mogelijk antwoord op uw klacht. U ontvangt in ieder geval binnen 6 weken schriftelijk antwoord op uw klacht. In veel gevallen vinden we al snel een oplossing waar iedereen tevreden over is. Kunt u zich niet vinden in de afhandeling van uw klacht over de uitvoering van de Wlz? Dan kunt u de klacht binnen een jaar voorleggen aan de Nationale Ombudsman.

Klachten over een door het Zorgkantoor gecontracteerde zorginstelling?
Bent u ontevreden over een door het zorgkantoor gecontracteerde zorginstelling? Dan kunt u een klacht indienen. Heeft u een klacht over een zorgverlener die u betaalt met een persoonsgebonden budget (pgb)? Dan kunt u terecht bij uw zorgverlener.

Wat kunt u doen?
Bespreek uw onvrede eerst met uw zorginstelling. Probeer samen met hen het probleem op te lossen. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u alsnog een klacht indienen. Iedere zorginstelling is wettelijk verplicht een klachtenregeling te hebben. Ook heeft iedere zorginstelling een klachtenfunctionaris.

Vindt u het moeilijk of vervelend om met uw zorginstelling in gesprek te gaan? Dan kunt u contact opnemen met een onafhankelijke cliƫnt ondersteuner of de klachtenfunctionaris van uw zorginstelling. Zij kunnen u helpen als u een klacht heeft. De hulp die u van hen krijgt is gratis en onafhankelijk.
Klikt u hier voor de contactgegevens van de onafhankelijke cliƫntondersteuner.

U kunt uw klacht ook bij ons indienen. Stuur uw klacht (brief of e-mail) naar het zorgkantoor. Als u daarvoor toestemming geeft, dan kunnen we in gesprek met de zorginstelling om tot een oplossing te komen.

Met welke klachten kunt u naar Menzis Zorgkantoor?

 

  • Klachten over de uitvoering van de Wet langdurige zorg (Wlz) door het zorgkantoor
  • Klachten over een zorgaanbieder (hulpverlener) of een zorginstelling
  • U bent het niet eens met een beslissing

Klacht over zorgaanbieder

Heeft u een klacht over uw zorgaanbieder?

  • Praat erover met uw hulpverlener of zorginstelling.
  • Nog steeds ontevreden? Bel, schrijf of mail het Menzis Zorgkantoor.
  • We praten dan met uw zorgaanbieder om het probleem op te lossen.
  • Lukt dat niet? Meld uw klacht bij de landelijke geschillencommissie.

Op de website van Menzis Zorgkantoor maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis Zorgkantoor toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.