Wachtlijst en wachtstatus

Heeft u een Wlz-indicatie? En kunt u niet meteen geholpen worden door de door u gekozen zorgaanbieder? Dan komt u op een wachtlijst. De zorgaanbieder houdt contact met u en bespreekt de mogelijkheden. Wij leggen u uit wat dit betekent. En wat u zelf kunt doen.

Hoe lang blijf ik op de wachtlijst staan?

Dit is afhankelijk van een aantal zaken:

  1. Hoeveel mensen staan er op de wachtlijst?
  2. Hoeveel plekken komen er vrij?
  3. Hoe dringend heeft u zorg nodig?

Soms krijgt iemand die korter wacht voorrang als er heel dringend zorg nodig is. Dit is afhankelijk van de wachtlijststatus. Iedereen op de wachtlijst heeft een eigen wachtlijststatus.

Wachtstatus

Vraag uw zorgverlener wat uw wachtstatus is op de wachtlijst. Vindt u dat uw status niet klopt? Bespreek dit dan met uw zorgaanbieder. Uw zorgaanbieder kan de wachtstatus aanpassen.

Een ‘wachtstatus’ zegt iets over hoe dringend uw situatie is. Het zegt ook iets over waarom u op de wachtlijst staat. Bijvoorbeeld omdat u wacht op een plek bij een instelling die uw voorkeur heeft. Of omdat uw situatie ernstig is en u snel moet worden opgenomen. Hoe dringender uw situatie, hoe sneller u een plaats krijgt.

Er zijn vier wachtstatussen, namelijk: 

  • Urgent plaatsen

    Uw situatie is ernstig. U moet zo snel mogelijk opgenomen worden.

  • Actief plaatsen

    Uw situatie is zorgelijk. U kunt nog even wachten, maar niet te lang.

  • Wacht op voorkeur

    U woont thuis en krijgt de zorg die u nodig heeft. U wilt graag binnen een jaar opgenomen worden op een plaats die uw voorkeur heeft.

  • Wacht uit voorzorg

    U woont thuis en u wilt nog niet worden opgenomen. Maar omdat dit kan veranderen wilt u vast op de wachtlijst staan.

Infographic

Lees meer over wachtstatussen in onderstaande infographic.

Infographic

Zorg tijdens een wachtperiode: overbruggingszorg

Wilt u opgenomen worden in een zorginstelling, maar is er nog geen plek voor u? En heeft u wel zorg nodig? Dan kunt u tijdelijk andere zorg krijgen. Dat noemen we overbruggingszorg. U kunt dan denken aan thuiszorg en/of dagbesteding. Bespreek de mogelijkheden met de zorginstelling waar u al zorg van ontvangt of bij wie u op de wachtlijst staat voor opname

Moet u te lang wachten?

Neem dan contact op met uw zorgaanbieder. Zij bepalen uw plaats op de wachtlijst. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze Zorgadviseurs. Bel 088 222 42 42 (ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur). Of maak gebruik van ons contactformulier.