Veelgestelde vragen over het declaratiebericht

Contact

Vraag 1: Kan ik met vragen meteen contact opnemen met het zorgkantoor in de regio?
Antwoord: De medewerkers van de helpdesk zullen uw vraag zo snel mogelijk beantwoorden. U kunt contact opnemen met de regio van Menzis Zorgkantoren waar uw instelling onder valt. De contactgegevens staan op de pagina declareren.
  
Vraag 2: Wanneer is de helpdesk bereikbaar?
Antwoord: De helpdesk is op werkdagen tijdens kantooruren bereikbaar van 8:30 tot 17:00 uur.

Timing

Vraag 1: Wanneer krijg ik terugkoppeling over het bestand?
Antwoord: Wij streven ernaar om binnen vijf werkdagen na ontvangst van uw declaratiebericht te reageren. Dit gebeurt met de AW320 (retourbericht van het declaratiebericht).

Vraag 2: Wanneer moet ik mijn declaratiebestand aanbieden?
Antwoord: Behoudens overmacht dient de zorgaanbieder de declaratie in, binnen maximaal 17 werkdagen na afloop van de betreffende declaratieperiode. In het geval van overmacht neemt de zorgaanbieder contact op met de contractmanager van het zorgkantoor om aan te geven waarom de declaratie later wordt ingediend.

Controle

Vraag 1: Hoe worden mijn gegevens gecontroleerd?
Antwoord: Vecozo voert de technische controle uit van de AW319. Als de afkeur hier plaatsvindt, moet u contact opnemen met Vecozo.
Is de AW319 technisch correct, dan voert het Zorgkantoor een inhoudelijke controle uit. Fouten die hierbij geconstateerd worden, koppelt het Zorgkantoor terug in de AW320. Vragen over de AW320 kunt u voorleggen bij het Zorgkantoor.

Vraag 2: Gebruikt ieder ZOKA dezelfde foutcodes in zijn terugkoppeling?
Antwoord: Ja, alle zorgkantoren werken gezamenlijk aan één landelijke controleset. Deze gebruikt Menzis Zorgkantoren ook.

Om de website van Menzis zorgkantoor goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden gebruiken we cookies. Voor meer informatie, bekijk ons cookiebeleid.