Informatiebijeenkomsten over de overheveling van mobiliteitshulpmiddelen

Per 1 januari 2020 worden mobiliteitshulpmiddelen voor alle cliƫnten in een Wlz-zorginstelling verstrekt vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz).

18 oktober 2019

In een eerder bericht informeerden we u al hierover.

Naast rolstoelen gaat het ook om nieuwe hulpmiddelen, zoals scootmobielen, niet gebruikelijke fietsen, aangepaste wandelwagens/ buggy’s en aangepaste autostoeltjes voor kinderen. Deze hulpmiddelen worden nu nog verstrekt vanuit de Wmo (gemeente).

U bent als zorgaanbieder vanaf 1 januari 2020 verantwoordelijk voor de indicatiestelling van deze mobiliteitshulpmiddelen voor alle cliënten in uw zorginstelling.

Het is belangrijk dat u goed bent voorbereid op deze wijziging die per 1 januari 2020 ingaat. Daarom organiseren de zorgkantoren landelijke informatiebijeenkomsten. Tijdens deze bijeenkomsten informeren we u over het indicatieproces en de manier waarop het zorgkantoor vanaf 2020 aanvragen beoordeelt. Ook kunt u tijdens de bijeenkomsten kennismaken met de nieuwe mobiliteitshulpmiddelen. 

Regionale bijeenkomsten
In de periode november tot en met begin december organiseren de zorgkantoren gezamenlijk bijeenkomsten, verspreid over het land.

Datum Locatie in de buurt van
Di 5 november 2019 Drachten
Do 7 november 2019  Zaandam
Ma 11 november 2019  Breda
Do 14 november 2019  Roermond
Do 21 november 2019  Nieuwegein
Di 26 november 2019  Leiden
Do 28 november 2019 Rotterdam
Di 3 december 2019 Doetinchem
Di 10 december 2019  Meppel/Zwolle


De bijeenkomsten zijn primair bedoeld voor paramedisch behandelaren (bijvoorbeeld fysiotherapeuten of ergotherapeuten) die voor uw organisatie de indicatiestelling (gaan) verzorgen. Deelname aan een bijeenkomst zal een ochtend van uw tijd in beslag nemen. Zodra de exacte locaties bekend zijn, wordt u hierover geïnformeerd.

Wilt u deelnemen aan één van deze bijeenkomsten, dan kunt u zich nu al aanmelden via deze link

U krijgt binnenkort ook nadere informatie over de wijziging per 1 januari 2020 via het zorgkantoor.

Vragen?
Voor vragen kunt u contact opnemen met:

Annemiek Dalenoort (dalenoort.a@menzis.nl) en Mariëlle Peereboom (peereboom.m@menzis.nl)


Op de website van Menzis Zorgkantoor maken we gebruik van cookies. We doen dit om te zorgen dat de website naar behoren functioneert, om het gebruiksgemak te vergroten en om onze website te verbeteren op basis van analyses. Daarnaast gebruiken we marketingcookies om content en advertenties te personaliseren en voor social media toepassingen. Gaat u akkoord? Dan geeft u Menzis Zorgkantoor toestemming voor het plaatsen van alle soorten cookies. Wilt u dit liever niet? Dan kunt u via de link “instellingen aanpassen” uw voorkeur aanpassen. Meer informatie over cookies vindt u in onze cookiepolicy.