Hoe ben je lid geworden van de cliëntenraad bij TSN?
Ik was mantelzorger van een goede vriend van mij. En ik merkte dat er dingen waren die beter konden en dat noemde ik dan ook. Op een dag zei de regisserend wijkverpleegkundige tegen me: ‘De cliëntenraad lijkt me wel wat voor jou!’ Ik zei in eerste instantie, ‘nou dat weet ik niet hoor’. Maar zij bleef volharden: ‘Jij kan de stukken lezen, jij weet waar je het over hebt.’
En dat klopt ook wel. Ik werk momenteel als DBC-medewerker in het UMCG en daarvoor was ik leidinggevende bij de zorgadministratie van de afdeling Obstetrie en Gynaecologie van het ziekenhuis. Dus ik dacht: ‘Ik kan altijd kijken hoe het is.’ Ik was al snel verkocht. Er was daar namelijk een secretaresse, die was zo enthousiast! En ook de leden van de cliëntenraad zijn heel enthousiast. Dat helpt enorm.
En word je gehoord?
Jazeker, de bestuurder staat heel open voor ons. Je hebt echt het gevoel dat je wordt gehoord. En er wordt ook echt wat met je zorgen en adviezen gedaan.
Zoals?
Nou, zo heb ik eens iets aangekaart over de Wlz-indicatie. Ik vroeg me af hoe mensen deze indicatie krijgen. Weten mensen hoe dit moet? Van TSN mocht ik dit onderzoeken. Ik mocht cliënten interviewen om zo inzicht te krijgen of hier iets te doen valt voor TSN.
Waar ligt jullie focus op dit moment nog meer op?
Familiezorg. Er was geen duidelijkheid over wat de familie vindt van de familiebetrokkenheid door verpleegkundigen en verzorgenden. Het gevolg daarvan was dat de zorg niet optimaal kon aansluiten bij de wensen en behoeften van de cliënt en de familie. Door een onderzoek, mede gedaan door studenten HBO-verpleegkunde van de Hanzehogeschool, is daar duidelijkheid in gekomen. Er hebben 198 familieleden en mantelzorgers meegedaan en nu gaat er een verdiepingsronde volgen ook weer door studenten van de Hanzehogeschool.
Wat levert het lid zijn van de cliëntenraad jou op?
Toch wel het idee dat je mede de zorg mag verbeteren. Je bent er onder gelijkgestemden. Maar het is ook goed om andersdenkenden te spreken. Ik zoek juist de mensen op waarvan je denkt ‘waarom zegt iemand dat? Of: ‘waarom doet iemand dat?’ Daar leer ik van. Ik hou ervan om op deze manier positief in het leven te staan.
Naast dat je lid bent van de cliëntenraad van TSN, zit je ook in het panel van verschillende cliëntenraden. Hoe is het contact met andere cliëntenraden?
Het is nog een beetje zoeken naar waar het gemeenschappelijk belang ligt. In het begin dacht ik soms wel eens: ‘Zit ik hier wel goed?’ Maar dat gaat nu wel beter. En ook hier word je gehoord. We kunnen dingen aandragen voor het beleid van 2024. Ik heb het idee dat het Menzis Zorgkantoor dit ook meeneemt in het maken van hun beleid. Daarnaast kom je meer te weten wat er leeft in het werkveld. Soms hoor je ook goede ideeën. Goede voorbeelden. En dan denk ik: ‘Dat kan ik gebruiken bij ons!’ Dus ik zou ook zeker andere leden van cliëntraden aanraden zich aan te sluiten bij het panel.