Digitaal formulieren ondertekenen voor uw pgb-aanvraag

Wilt u documenten voor uw pgb-aanvraag digitaal ondertekenen? Een formulier digitaal ondertekenen en opsturen is snel en makkelijk. We leggen u stap voor stap uit hoe u een pdf-formulier ondertekent.

Uitleg voor de gebruiker van een computer
Uw aanvraagformulier, verklaring gewaarborgde hulp en uw budgetplan zijn voorbeelden van formulieren die u digitaal ondertekend kunt aanleveren. De stappen en voorbeelden kunnen er anders uitzien, als u werkt via uw tablet of telefoon. Wij leggen u de stappen uit die u moet volgen als u via de computer werkt.
Stap 1: Adobe reader downloaden
Download op uw computer de Adobe Acrobat Reader. U downloadt dit programma op de website van Adobe.
Als u Adobe gebruikt via uw computer hoeft u zich niet aan te melden met een account. Als u Adobe op uw tablet of telefoon gebruikt, moet u zich wel aanmelden met een account.
Stap 2: Formulier opslaan
Sla het formulier dat u wilt ondertekenen op via uw computer.
Stap 3: Formulier openen
Wilt u het document openen, klik dan in Adobe op:
- Bestand (linksboven in de taakbalk)
- Klik vervolgens op Openen
- Selecteer in het venster het formulier dat u wilt openen
- Klik op Openen.
Stap 4: Formulier invullen
Vul het formulier in door op de blauwe velden te klikken. Lees de tekst bij punt 7 “Ondertekening” goed. Hier leest u welke personen het formulier moeten ondertekenen. Heeft u alles ingevuld? Dan bent u klaar om te ondertekenen.
Hulp bij het regelen van uw pgb
Doorloop het stappenplan en ontdek hoe u uw persoonlijk budget regelt.
Naar het stappenplan voor pgbStap 5: Formulier digitaal ondertekenen
Voor het zetten van uw handtekening doorloopt u een aantal stappen. Klik aan de rechterkant in het document op het icoon voor Invullen en ondertekenen. U herkent dit icoon aan het paarse potlood.

Stap 6: Zelf ondertekenen
In de werkbalk boven het document verschijnt nu een blokje met de tekst “Zelf ondertekenen”. Klik op de tekst “Zelf ondertekenen”. Klik vervolgens op “Initialen toevoegen”.

Stap 7: Opties voor uw digitale handtekening
In het venster dat opent, krijgt u 3 opties om uw initialen toe te voegen: u kunt typen, tekenen of een afbeelding toevoegen. U kiest bij voorkeur voor de optie “Tekenen”.

Stap 8: Uw digitale handtekening maken en plaatsen
Sleep met uw muis en maak uw digitale handtekening.
- In Adobe staat standaard aangevinkt dat het programma uw handtekening onthoudt. Zie het rode blok in de afbeelding. Als u niet wilt dat Adobe uw handtekening onthoudt, verwijder dan het vinkje bij de tekst “Initialen opslaan”. (zie rood kader). Als u klaar bent, klik dan op “Toepassen”. U kunt nu uw handtekening plaatsen in het goede hokje.
- Heeft u een handtekening in het verkeerde hokje gezet? Geen probleem! U verwijdert de handtekening eenvoudig. Klik op uw handtekening in het hokje. Klik vervolgens op het Prullenbak-symbool. U kunt nu de handtekening opnieuw zetten.
Stap 9: Het ondertekende formulier opslaan
Sla het ondertekende formulier op:
- Klik linksboven in de taakbalk op “Bestand”
- Selecteer “Opslaan” als in het uitvouwscherm.
U heeft nu het formulier met uw handtekening opgeslagen.
Stap 10: Het formulier laten ondertekenen door anderen
Pgb-formulieren moeten in veel gevallen door meerdere personen ondertekend worden. Denk aan de budgethouder, gewaarborgde hulp of wettelijk vertegenwoordiger. Vul het pgb-formulier samen in of mail het formulier met uw handtekening naar de andere personen. Bij het digitaal ondertekenen van het formulier volgen zijn de stappen hierboven.